Friday, January 20, 2012

Quilt Sampler

Sudah lama saya berangan untuk buat quilt sampler. Every time tengok gambar yang berkaitan, hasrat untuk membuatnya naik tinggi, tapi takut tak habis tambahan pula dengan kekangan masa yang ada. Tapi saya nak juga buat satu quit sampler yang akan mengingatkan saya zaman buat PhD Smile. So every journey will start with the first step. In this case the first step is choosing the sampler. There are 4 quilt sampler yang famous. Jom kita lihat contoh setiap satu.

1) Dear Jane sampler

dear jane

Kaedah membuat sample ini ini dibukukan dalam buku bertajuk Dear Jane yang menggabungkan traditional blocks and the pyramid blocks. Total all blocks is about 220 (ehm banyak tu)

DearJane125

More pictures for Dear Jane sampler 

2) Dear Hannah sampler

dear-hannah-top-1

Seperti Dear Jane, the border of Dear Hannah juga dibuat dari applique pyramid block tapi dengan motif yang lebih modern. Pattern bagi sampler dear Hannah juga dibukukan dalam buku ini.

dear hannah book

3) Dutch Trade Sampler

DutchGoldAQS

Satu lagi quilt sampler yang sama ialah Dutch Trade Sampler dimana keseluruhan 196 block dibuat dengan menggunakan applique pattern. Pada asalnya quilt ini berwarna biru seperti contoh yang dipaparkan dalam buku ini.

dutchTreatbook

Walaupun cantik motif ini, I dont think I have the passion untuk buat all the applique yet. Menariknya bila ada quilters yang menggabungkan pattern dari ketiga-tiga sampler dalam satu quilt seperti sampler ini. Wah tabiklah kat quilters ni…

janeHannahDutch

4) "The Farmer's Wife Sampler Quilt"

farmersFarmersWife

Another interesting sampler. This book is being published since 2009, so ada banyak groups that are currently busy untuk buat this sampler. Infact kalau rajin boleh download the whole pattern from this link. Personally I think the bloks are slightly complicated, too many small pieces to be joined together after we cut them out.  Smile.

5) Sylvias Bridal sampler

01 Linda Long SBS QuiltG02_2

Saya suka sampler yang ini. Rasanya ianya mengabungkan patchwork instead of applique dalam keseluruhan 140 blok yang digunakan. Tambahan pula blok yang digunakan lebih besar (6 in yang lain 4 in). Kaedah membuat block ini dinyatakan dalam buku ini

SBSbook

more pictures on SBS

No comments:

Post a Comment